|
|
VHF-UHF ΔΕΚΤΩΝ- ΠΟΜΠΟΔΕΚΤΩΝ ΑΠΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ (RECEIVERS-TRANSCEIVERS DESENSITIZATION) Τι συμβαίνει όταν, για να ακούω καλύτερα και χαμηλούς σταθμούς, βάζω εξωτερική κεραία στον πομποδέκτη μου, δέκτη, scanner κ.λ.π. αλλά μετά δεν ακούω τίποτα ή ακούω με πολλούς θορύβους και παρεμβολές; Το μεγαλύτερο και σπουδαιότερο πρόβλημα σε έναν δέκτη, πομποδέκτη ή scanner, δημιουργείται όταν του συνδέσουμε μια εξωτερική κεραία προσπαθώντας να έχουμε καλύτερη λήψη. Ειδικά σε περιοχές που υπάρχουν κεραίες εκπομπής ραδιοφωνικών σταθμών FM, το πρόβλημα παρουσιάζεται πολύ έντονο κατά τη λήψη στη μπάντα VHF. Εκεί λειτουργούν πομποδέκτες ραδιοερασιτεχνών, η Air-Band που επικοινωνούν τα αεροπλάνα της πολιτικής αεροπορίας με τις υπηρεσίες εδάφους και μεταξύ τους, καθώς και οι επικοινωνίες πολλών υπηρεσιών.
Συνήθως η ισχύς των ραδιοφωνικών σταθμών FM είναι πολύ μεγάλη και έτσι δημιουργούν στους τηλεπικοινωνιακούς δέκτες που βρίσκονται ακόμα και σε απόσταση αρκετών χιλιομέτρων από αυτούς, το πρόβλημα που είναι γνωστό με το όνομα απευαισθητοποίηση (Desensitization). Στις πρώτες βαθμίδες λήψης των δεκτών, πομποδεκτών, scanners κ.λ.π. συνήθως υπάρχουν φίλτρα που έχουν σα σκοπό να εξασθενούν τις ραδιοσυχνότητες που βρίσκονται στις άλλες μπάντες και έτσι να μη δημιουργούνται παρενοχλήσεις στη περιοχή λειτουργίας των συσκευών αυτών. Όλα τα φίλτρα όμως έχουν το εξής χαρακτηριστικό. Από τη συχνότητα που αρχίζουν να εξασθενούν, η εξασθένιση είναι πολύ μικρή και σιγά-σιγά όσο απομακρυνόμαστε από αυτή, η εξασθένιση αυξάνει. Έτσι αν υπάρχει ένα ισχυρό σήμα ενός σταθμού σε κάποια πολύ απομακρυσμένη συχνότητα, το φίλτρο του δέκτη το εξασθενεί πολύ και δε δημιουργείτε κανένα πρόβλημα. Τι συμβαίνει όμως όταν η συχνότητα ενός ισχυρού σήματος είναι αρκετά κοντά στη συχνότητα που αρχίζει να κόβει το φίλτρο του δέκτη; Η εξασθένιση είναι μικρή. Το πολύ ισχυρό αυτό σήμα φθάνει στα ενεργά στοιχεία (τρανζίστορ κ.λ.π.) των πρώτων βαθμίδων των δεκτών και τα υπεροδηγεί (τα μπουκώνει). Δημιουργεί δηλαδή την ποιο πάνω κατάσταση που λέγεται απευαισθητοποίηση, Desensitization στα Αγγλικά. Το αποτέλεσμα μετά είναι, να μην έχουμε καθόλου λήψη ή να λαμβάνουμε τους ισχυρούς μόνο σταθμούς με θορύβους και τους λίγο ή πολύ ασθενέστερους, να μη τους ακούμε καθόλου! Μπορούμε να κάνουμε κάτι για να διορθώσουμε την άσχημη αυτή κατάσταση; Ευτυχώς ναι. Τουλάχιστον για τη περίπτωση που το φαινόμενο αυτό εμφανίζεται, στη VHF μπάντα των ραδιοερασιτεχνών και άλλων υπηρεσιών καθώς και στην Air-Band τη συχνότητα της πολιτικής αεροπορίας. Σήμερα υπάρχουν ειδικά εξωτερικά φίλτρα σχεδιασμένα για το σκοπό αυτό. Αυξάνουν την εξασθένιση στις ραδιοφωνικές συχνότητες FM (88-108 MHz) σε πολύ μεγάλο βαθμό χωρίς να εξασθενούν τις συχνότητες VHF που μας ενδιαφέρουν. Συνδέονται στην υποδοχή για εξωτερική κεραία του μηχανήματος μας. Μπαίνουν δηλαδή μεταξύ του δέκτη, πομποδέκτη ή scanner και της γραμμής μεταφοράς που πάει στην εξωτερική κεραία. Αν είναι να τοποθετήσουμε ένα τέτοιο φίλτρο σε πομποδέκτη πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι αντέχει την ισχύ εκπομπής που θα περνάει από μέσα του. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε φίλτρο (Band Reject) απόρριψης ζώνης συχνοτήτων που εξασθενεί μόνο τους 88-108 ΜΗz ή υψιπερατό (High Pass) φίλτρο το οποίο από τη συχνότητα των VHF και κάτω εξασθενεί όλες τις συχνότητες. Αν θέλουμε να ακούμε και τις αεροπορικές συχνότητες 118-137 MHz θα πρέπει να προσέξουμε το φίλτρο να μην εξασθενεί πολύ τη περιοχή αυτή. Μια εξασθένιση 15-20 db στους 118 MHz, είναι πρακτικά αποδεκτή για ερασιτεχνική ακρόαση. Υπάρχουν βεβαίως και φίλτρα που δεν εξασθενούν σχεδόν καθόλου (λιγότερο από 0.7 db) την κάτω άκρη (118 MHz) της μπάντας που χρησιμοποιεί η πολιτική αεροπορία, ενώ εξασθενούν πάρα πολύ (περίπου 60 db) την πάνω άκρη (108 MHz) της μπάντας των ραδιοφωνικών σταθμών FM. Από αυτά μπορεί να περάσει και εκπομπή από αεροπορικούς πομποδέκτες. Αυτά όμως είναι πολύ ακριβά και χρησιμοποιούνται σχεδόν αποκλειστικά από υπηρεσίες αρμόδιες για τις τηλεπικοινωνίες των αεροπλάνων. Υπάρχουν και φίλτρα ζωνοπερατά (Band Pass) που μπορούν να διορθώσουν το ποιο πάνω πρόβλημα. Αν θέλουμε να κάνουμε λήψη σε ένα σχετικά στενό εύρος συχνοτήτων μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα τέτοιο. Περιοριζόμαστε όμως στη περίπτωση θέλουμε να ακούμε πολλές συχνότητες.
Αν με έναν ραδιοερασιτεχνικό πομποδέκτη VHF που εκπέμπει στους 144-146 ΜΗz, θέλουμε να ακούμε και τα αεροπλάνα των οποίων οι επικοινωνίες είναι στις συχνότητες από 118-137 ΜΗz, με ζωνοπερατό (Band Pass) φίλτρο δε μπορούμε να εξυπηρετηθούμε. Το ίδιο συμβαίνει και στη περίπτωση που έχουμε έναν πομποδέκτη V-U (VHF και UHF ταυτόχρονα). Στις περιπτώσεις σαν αυτές θα χρησιμοποιήσουμε φίλτρο υψιπερατό (High Pass) που κόβει τις συχνότητες της ραδιοφωνίας FM και κάτω. Έτσι ο δέκτης ή ο πομποδέκτης μας θα λειτουργεί κανονικά και στα VHF και στα UHF. Αν το μηχάνημα μας λειτουργεί και σε συχνότητες που είναι κάτω από τη ραδιοφωνία FM και θέλουμε να τις ακούμε και αυτές τότε πρέπει να χρησιμοποιήσουμε φίλτρο (Band Reject) απόρριψης ζώνης συχνοτήτων των 88-108 MHz.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά ενός φίλτρου ραδιοσυχνοτήτων (RF FILTER) είναι τα εξής: - Το εύρος συχνοτήτων που αφήνει να περνούν χωρίς να εξασθενεί αν είναι ζωνοπερατό (BAND-PASS) ή το εύρος συχνοτήτων που εξασθενεί αν είναι (BAND-REJECT). Συμβολίζεται με BW (Bandwidth) και αναφέρονται οι συχνότητες. Αν είναι υψιπερατό (HIGH-PASS) αναφέρει από ποια συχνότητα και πάνω δεν εξασθενεί. Αν είναι φίλτρο που επιτρέπει χαμηλές συχνότητες και κόβει τις υψηλότερες (LOW-PASS), αναφέρει μέχρι ποια συχνότητα δεν εξασθενεί. - Οι εισερχόμενες απώλειες που παρουσιάζει στις συχνότητες που πρακτικά θεωρείτε ότι δεν εξασθενεί. Μετριέται σε -db και είναι μικρός αριθμός. Όσο μικρότερος τόσο καλύτερα. Για εκπομπή ένας αριθμός μέχρι -0.7 db είναι αποδεκτός. - Οι μέγιστη εξασθένιση που προκαλεί στις ανεπιθύμητες συχνότητες και αναφέρει τα όρια τους. Μετριέται σε -db και είναι μεγάλος αριθμός. Ένας αριθμός -50 db είναι καλός. Αν είναι μεγαλύτερος ακόμα καλύτερα. - Η μέγιστη επιτρεπόμενη ισχύς σε W (watts) και οι συχνότητες που επιτρέπετε να περάσουν από μέσα του αν προορίζετε για πομπούς ή πομποδέκτες. - Τα στάσιμα που παρουσιάζει στις συχνότητες στις οποίες επιτρέπει τη διέλευση. Αναφέρεται σε SWR, VSWR και μετριέται 1.1:1 …… 3:1. Όσο μικρότερος είναι ο πρώτος αριθμός τόσο καλύτερα. Για εκπομπή δεν πρέπει να ξεπερνάει το 1.5:1. Τα στάσιμα που παρουσιάζει μπορεί να αναφέρονται και με db. Iδανική περίπτωση είναι 40 db. Από περίπου 14 db και κάτω είναι αποδεκτά.
Συντελεστής ανακλώμενων είναι το ποσοστό του σήματος που ανακλάτε πίσω
στη πηγή λόγω στασίμων κατά τη προσπάθεια μας να εκπεμφθεί από μια
κεραία ή να περάσει μέσα από ένα φίλτρο κ.λ.π.. ------------------------------------------------------------------ RF ΥΨΙΠΕΡΑΤΑ (HIGH-PASS) ΦΙΛΤΡΑ ΓΙΑ VHF-UHF RECEIVERS TRANSCEIVERS SCANNER
ΤΟ ΚΑΘΕ ΦΙΛΤΡΟ 115.00 € ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟ ΦΠΑ ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΜΕ ΤΑ ΦΙΛΤΡΑ ΑΥΤΑ ΚΑΙ ΚΑΜΠΥΛΕΣ ΑΠΟΚΡΙΣΗΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ------------------------------------------------------------------ RF BAND-REJECT ΑΠΟΡΡΙΨΗΣ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑΣ FM ΦΙΛΤΡΑ ΓΙΑ VHF-UHF RECEIVERS TRANSCEIVERS SCANNER - Διαθέτουμε και νέο φίλτρο SV1FJ-BRJ 01 ειδικά σχεδιασμένο για δέκτες ευρείας κάλυψης (SCANNER). Απορρίπτει την ραδιοφωνική μπάντα των FM και έτσι τώρα μπορείτε να συνδέετε το SCANNER σας σε εξωτερική κεραία χωρίς να μπουκώνει όπως πριν από τα πολύ ισχυρά σήματα των πομπών αυτών ! Δεν κόβει πολύ τις αεροπορικές συχνότητες (AIR-BAND) ούτε τις συχνότητες κάτω από την ραδιοφωνία των F.M. ! - Είναι κατάλληλο και για πομποδέκτες. Μπορεί να περάσει από μέσα του και εκπομπή R.F. 100 Watts
ΤΟ ΚΑΘΕ ΦΙΛΤΡΟ 115.00 € ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟ ΦΠΑ ------------------------------------------------------------------
RF HIGH-PASS (ΥΨΙΠΕΡΑΤΟ)
ΦΙΛΤΡΟ ΓΙΑ AIR-BAND RECEIVERS TRANSCEIVERS Ειδικά σχεδιασμένο RF filter για χρήση σε δέκτες και πομποδέκτες AIR BAND. Δεν κόβει καθόλου τις ραδιοσυχνότητες από τους 118 Mhz και πάνω που αρχίζει η μπάντα της πολιτικής αεροπορίας ενώ στους 108 Μhz και κάτω που είναι η ραδιοφωνική μπάντα των FM κόβει περίπου 60db !!! Το φίλτρο αυτό κατασκευάζεται κατόπιν παραγγελίας και σε ελάχιστη ποσότητα 30 τεμαχίων. ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΦΙΛΤΡΟ ΑΥΤΟ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ------------------------------------------------------------------
ΕΓΓΥΗΣΗ
|
|